terrasana design

‘Positive Eating’ met TerraSana

Hoe faciliteer je de transitie van groothandel naar een persoonlijke consumentenmerk. We gaven betekenis aan de nieuwe propositie met de introductie van ‘Positive Eating’. We vertaalden de nieuwe strategische koers naar een sterke identiteit en voerden de rebranding door op alle producten. Zo is TerraSana het merk geworden waar je een glimlach van op je gezicht krijgt.

De opdrachtgever

TerraSana is een bedrijf met decennialange ervaring in de ontwikkeling en productie van biologische delicatessen met een internationaal kwaliteitsmerk. Het assortiment bestaat uit 900 hoogkwalitatieve producten en wordt verkocht in 35 landen.

De vraag

Om van haar positie als groothandel naar een eigen merk te bewegen ontstond de behoefte aan een kloppende positionering die zich uit in een eenduidige, krachtige hedendaagse uitstraling, middelen en verpakkingen.

Ons antwoord

Kwalitatieve producten die écht biologisch zijn, daar word je volgens Today vrolijk van. Daarom bedachten we voor TerraSana ‘Positive Eating’. Hiermee veranderde TerraSana in een uitgesproken merk met een eenduidige merkbeleving. We creëerden een toegankelijke tone-of-voice en vertaalden dit door naar een visuele identiteit. Het enthousiasme waarmee zowel de consument als de specialistische (bio)winkelier de nieuwe producten ontvangt zorgt voor een stevige marktpositie. TerraSana wordt ervaren als een eigenzinnig en betrokken merk, gedragen door het nieuwe frisse logo, uitstraling en het onderscheidende verpakkingsdesign. 

terrasana peanuts
23

Positive eating

TerraSana is van nature uit bescheiden maar dat maakt ze niet minder trots op hun producten. TerraSana respecteert de herkomst, productie, leveranciers, en kent hierdoor de specifieke gebruiken van alle producten. Al deze specialistische kennis biedt ruimte voor een benadering waarbij elke categorie zijn eigen uitstraling krijgt. Dit heeft voor de consument als voordeel dat de 900 producten van TerraSana makkelijker ‘navigeerbaar’ zijn. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de verschillende product uitstralingen van bijvoorbeeld de “notenpasta’s” en de “Japanse lijn”. Beide categoriën hebben een eigen visueel concept, maar blijven binnen de “positive eating” merkpropositie.

15

Notenpasta lijn

De eerste productlijn die een totale rebranding kreeg is de Notenpasta lijn. Deze maakt TerraSana met trots in eigen huis. 100% puur, want toevoegingen, daar doen ze dus mooi niet aan! TerraSana heeft maar liefst veertien soorten notenpasta’s met als basis pindakaas, cashewpasta, sesampasta (tahin), hazelnootpasta, amandelpasta, zonnebloempasta en nu ook twee gemengde varianten met drie of vier soorten noten. De puurheid van de producten is gevangen in een opvallende frisse uitstraling, je proeft het er vanaf!

25
24

Raw Superfood lijn

Naast Superfood wint ook het voedingsprincipe rawfood aan populariteit. Volgens rawfoodies wordt Rawfood ook wel “levende voeding” genoemd en eet je deze voeding als een medicijn voor je lichaam in plaats van je maag te vullen. Today nam een gezonde lifestyle als uitgangspunt voor de designs van de etiketten.

14

Droplijn

Mmmm, drop in de studio, tien verschillende dropjes in verschillende smaken en vormen! Deze zoete en zoute 100% natuurlijke drop van TerraSana wordt volgens een eeuwenoude traditie geproduceerd met vers geoogste ingrediënten. We gaven de droplijn een opvallend smakelijk uiterlijk dat ondersteund werd door een vrolijk lettertype in combinatie met bijzondere illustratie die de natuurlijke ingrediënten uitlichten.

12
22

Japan lijn

Deze lijn met 90 verschillende Japanse producten is verdeeld in vier subcategoriën: kookingrediënten, smaakmakers, Zen- en non-food producten. Binnen de categorie ‘Japan’ zijn deze subcategoriën voorzien van een duidelijke uitstraling wat zorgt voor een overzichtelijke differentiatie tussen de onderlinge producten. De subcategoriën hebben namelijk hun eigen gebruiksmomenten en specifieke kenmerken welke tot uiting komen in de verschillende uitstralingen. De link met Japan wordt ondersteund door harmonieuze kleuren, patronen geinspireerd op de vijf Feng-Shui elementen en het ‘imported from Japan’ kwaliteitszegel. Andere elementen die de belevingswereld versterken zijn het krachtige ‘ensö’ cirkel symbool en de eigen Japanse kaligrafie.


Aan de slag!

Het keukengereedschap uit de Japanlijn is een exclusieve en stijlvolle toevoeging voor iedereen die van koken houdt! Een heel eigen familie binnen dit uitgebreide product assortiment. Verder ontwikkelden we een consumentenfolder die dient als podium voor alle bijzondere Japanse producten. De folder is bestemd voor consumenten in Natuurvoeding- winkels die behoefte hebben aan goede inhoudelijke info over producten, of juist een praktisch handvat nodig hebben om met producten aan de slag te kunnen. De folder ontwikkelden we als aanvulling op het instore POS materiaal.


04

Mediterraanse lijn

Momenteel werken we hard aan de verpakkingen van de vernieuwde mediterrane lijn. De overheerlijke pesto’s, soepen en sauzen krijgen een passende zomerse, frisse en vrolijke uitstraling die de totale mediterrane regio weerspiegelt. Het kleurgebruik linkt aan de kleurbeleving van de landen die grenzen aan de Middellandse zee. Ons doel was een uitstraling neer te zetten die voelt ‘alsof we op vakantie zijn’, het echte genieten dus. De hoofd- en kenmerkende ingrediënten kregen op een speelse manier de hoofdrol waardoor een kenmerkend mozaïek-achtig patroon ontstaat. 


De impact

De afgelopen 2 jaar hebben we hard gewerkt aan de restyling van zo’n 350 verpakkingen voor het biologische merk TerraSana. Sindsdien is de overkoepelende merkgedachte “positive eating” bijna overal op doorgevoerd. De grootste uitdagingen zaten hem in het omvangrijke assortiment (+500 producten) en de internationale reikwijdte. Dit vereiste een gestructureerde aanpak naar categoriën en subcategoriën. Dat de restyling een succes genoemd mag worden is o.a. terug te zien aan de omzet en verkoopcijfers. Sommige categoriën laten een bijzonder hoge stijging zien zonder uitbreiding of verandering in het betreffende assortiment. 


Related Projects
NL / EN