Bezoek aan Playgrounds festival – Blend

Bezoek aan Playgrounds festival – Blend

Waar Playgrounds voorheen bekend stond als hét festival voor motion design, heeft het nu de cross-over gezocht met andere creatieve disciplines. Het driedaags festival vindt plaats in Breda & Amsterdam. Wij gingen op 8 april naar Amsterdam, waar Playgrounds werd gehost in het Tuschinski theater.

Diverse nationale en internationale creatieven tonen hun werk en vertellen hoe hun ontwerp proces eruitziet. Het was een inspirerende dag vol lezingen, netwerken met andere creatieven en vooral herkenning in ontwerp processen. We hebben 8 lezingen bijgewoond en delen hierbij onze top 3 met jullie.

1. Hansje van Halem
Allereerst de Nederlandse Hansje van Halem. Briljant en hypnotiserend! Dat is hoe we het beste het werk van deze grafisch ontwerper kunnen omschrijven. Ze vergaarde erkenning met haar kenmerkende typografie en geometrische, bijna psychedelische, illustraties gebouwd op complexe patronen. Sinds 2017 is Hansje hoofdontwerper van muziekfestival Lowlands. In haar presentatie vertelde ze hoe ze haar typografie opbouwt in illustrator, vervolgens codeert en in patronen verwerkt. Tot slot brengt ze alles tot leven door middel van animatie.

2. David Wilson
David Wilson is een in Londen gevestigde director. Hij is het meest bekend door zijn muziekvideo’s, maar zijn output omvat verschillende media waaronder commercials en zelfs VR-installaties. Hij haalt veel plezier uit het kruisen van disciplines tussen animatie en live action, waarbij hij vaak de twee combineert om iets unieks te creëren. David heeft werk gemaakt voor artiesten zoals Arctic Monkeys, Lady Gaga en Tame Impala. Verder maakte hij commercials voor o.a. Nike, Apple en Ikea.

David vertelde op een aanstekelijke enthousiaste manier hoe hij diverse disciplines is gaan combineren. Hij doorbreekt taboes en verrast zijn publiek waardoor ze altijd het onverwachte verwachten. Ook nu op het podium laat hij ons een video zien, die nog in premiere moet gaan. Hij beveelt ons niet te filmen met onze smartphones, want anders gaat het verassingseffect voor de officiële premiere verloren. Het is ‘adult video material’ en bevat ‘graphic content’ dus als je daar niet op zit te wachten kan je nu de zaal verlaten. De spanning in de zaal stijgt. Wat krijgen we zo te zien op het grote doek? De titel van de film is ‘Deep cleaning’ en gaat over een schaars geklede meneer met een stofzuiger. De man begint te dansen om de stofzuiger heen en kleedt zich langzaam uit. De rest laten we aan jullie fantasie over… De film staat nog nergens online, maar mochten we je nieuwsgierigheid gewekt hebben zouden we zeker even zijn website in de gaten houden: thisisdavidwilson.com

3. Dia studio
Last but not least: Dia Studio. Ze genereren ontwerpen voor lettertypen, ze produceren merkidentiteiten, maar het belangrijkste is dat ze voortdurend de creatieve conventies uitdagen. Dia studio werkt voor klanten variërend van Samsung, Nike, NBC tot de U.N en FX.

In een van hun meest recente projecten voor Squarespace slaagden ze erin om een ​​volledig kinetisch identiteitssysteem te creëren. Dia Studio vertelde dat de hele identiteit neerkomt op een eenvoudig gebaar: een vierkant dat in elke dimensie roteert met een isometrisch camera-oogpunt. Het motief is afgeleid van het geluid van het zeggen van “square” en “space”, een cadans die vervolgens wordt nagebootst in de animatie van de identiteit. Indrukwekkend werk, waarin je terugziet dat merken zich niet langer statisch hoeven te gedragen. Ze worden op speelse wijze tot leven gebracht.

Recommended Posts
NL / EN
AWARDS_KnopsTram22_Nieuwsbericht